فرمانده کل سپاه گفت: ما البته درگیری را از فاصله صفر تا اعماق وسیع تعریف کرده‌ایم یعنی ما باید توانایی داشته باشیم در خطوط و نقاط تماس با دشمن درگیر بشویم دریا فاقد یک خط ثابت نبرد است.

فرمانده کل سپاه: درگیری با دشمن را تا اعماق وسیع تعریف کرده‌ایم / شاهد ترکیب جدیدی از فناوری‌های دریایی در سپاه هستیم

سردار سرلشکر پاسدار حسین سلامی در مراسم الحاق ۲۶۵۴ فروند انواع سامانه‌های موشکی، جنگالی و پهپاد به نیروی دریایی سپاه اظهار داشت: جریان تولید و گسترش قدرت در همه شئون دفاعی، برای همه نیروهای مسلح، منطقی است که متصل به حکمت‌های الهام‌یافته از وحی و با تدابیر رهبر عزیز و الهی انقلاب اسلامی است و آن منطق ایران قوی است.

وی با بیان اینکه در نظام ناعادلانه جهانی امروز نظامی که قدرت‌های استکباری بر بقای آن تأکید دارند و ملت‌های آزاده و مستضعف جهان بر فروپاشی این نظم ظالمانه، این است که در جهان امروز یا باید قوی بود تا بقا پیدا کرد یا اینکه تسلیم شد راه وسطی وجود ندارد، افزود: ‌این بسته به انتخاب ملت‌هاست که آیا قوی‌شدن و قدرتمند شدن و آزاد زیستن و مستقل‌بودن را انتخاب کنند و خود را از سیطره اراده سیاسی قدرت‌های سلطه‌طلب جهانی آزاد کنند و یا اینکه راه‌ سازش و تسلیم و کرنش را انتخاب کنند.

سرلشکر سلامی تعالیم و شعائر عظیم انقلاب اسلامی را استقلال حریت و آزادی عدالت اخلاق و کرامت انسان بر شمرد و تصریح کرد: این جزء مهمی از تعالیم انبیا الهی است که هدف اصلی‌شان ، باز کردن زنجیر اسارت از دست‌وپای انسان‌ها است. جهان‌خواران و مستکبران و سلطه‌طلبان به دنبال ایجاد یک برده‌داری مدرن یک جهالت نو یک نابینایی سیاسی عمیق در جوامع هستند تا بتوانند سطح نفوذ و گسترش منافع خود را در تمام جهان تأمین و توسعه بدهند.

فرمانده کل سپاه پاسداران، دریا را یکی از جغرافیاها و صحنه‌هایی که باید در گستره وسیعی از آن از منافع حیاتی ملت بزرگمان دفاع کنیم دانست و گفت:‌ در دریا باید مسیر غلبه را بر روی دشمنان این سرزمین ببندیم و بتوانیم در مواقع نیاز غلبه اراده الهی خود را بر دشمنان ایجاد کنیم. جغرافیای کشور ما اساساً این‌گونه است که ما را به یک کشور بین‌المللی تبدیل کرده است هم آرمان‌های اعتقادی و سیاسی ما هم موقعیت و جایگاه جغرافیایی ما در عالم و هم نقش و تأثیر ما در اقتصاد جهانی سیاست جهانی امنیت جهانی این‌گونه اقتضا می‌کند که ما به‌عنوان یک بازیگر مهم در عرصه مناسبات منطقه‌ای و بین‌المللی دارای قدرت تأثیر و مضمون عمیقی از قدرت در کشور باشیم.

وی با بیان اینکه دریا پهنه وسیعی است که همه قدرت‌های نظامی بدون هیچ حد و مرزی در آن حضور دارند و نقطه تلاقی همه قدرت‌هاست، ادامه داد: ‌ما یک کشور محاط در خشکی نیستیم ما یک انبساط و امتداد دریایی داریم که اگر نتوانیم در اعماق دریا و اقیانوس‌ها در هر نقطه دلخواه با دشمن درگیر شویم و از دوردست دشمن را متوقف نکنیم طبیعتاً در مرزهای ملی خود دچار مشکل خواهیم بود. نبرد در دریا و دفاع در دریا سطح کاملی از دفاع و نبرد است دریا خود صحنه یک جنگ کامل است قدرت‌های دریایی معمولاً در همه ابعاد نبرد دارای خودکفایی در قدرت هستند.

فرمانده کل سپاه با اشاره به‌دقت و حساسیت بالای نبرد در دریا اضافه کرد: دریا اساساً جنگ نقطه‌ها در سطح مقطع‌های وسیع است. شما باید بتوانید نقاط کوچکی را در یک سطح بی‌نهایتی از نقاط پیدا کنید این اولین نقطه شکل‌گیری قدرت دفاعی است، بینایی در دریا و شنوایی در دریا و پیداکردن دشمن نکته مهمی است هرچند دریا به دلیل سطح صاف و همواره خود هر پدیده و شیئی خارجی در آن از یک‌جهت هم به‌سادگی قابل رویت است، اما، وقتی شما باید اعماق سپاه دشمن را ببینید، ما باید از دور ببینیم تا بتوانیم به‌خوبی در فاصله‌های نزدیک درگیر شویم ما البته درگیری را از فاصله صفر تا اعماق وسیع تعریف کرده‌ایم یعنی ما باید توانایی داشته باشیم در خطوط و نقاط تماس با دشمن درگیر بشویم دریا فاقد یک خط ثابت نبرد است برخلاف زمین جغرافیای ثابتی برای گسترش یا درگیری وجود ندارد.

سرلشکر سلامی با اشاره به نقش فناوری و نیروی انسانی در رزم دریا اظهار کرد: دریا نبرد ترکیب موزون انسان و ابزار و فناوری است بدون فناوری نمی‌توان جنگید و بدون انسان‌های مؤمن که این فناوری‌ها را تاثیر و نفوذ بدهند هم نمی‌توان جنگید. جنگ در دریا به تمام عوامل و فاکتورهای انسانی از شجاعت، ثبات قدم، استحکام و مقاومت جسمانی، روح بلند و قوی، هوش سرشار انسانی، ابتکار عمل، مدیریت، خلاقیت، تاکتیک آفرینی نیاز دارد جنگ در دریا جزء پیچیده‌ترین و رمزآلودترین نبردهاست.

فرمانده کل سپاه ادامه داد: کامل‌ بودن صحنه جنگ در دریا به این است که باید نبرد سطحی، نبرد در زیرسطح، رزم موشکی نبرد مین عملیات از ساحل نبرد در هوا و فضا و دفاع هوایی در مقابل تهاجمات هوایی دشمن، نبردهای موشکی رزم تفنگ‌دارها، نبرد با استفاده از سامانه‌های بی‌خدمه جنگ اطلاعاتی، نبردهای سایبری جنگ‌های الکترونیک، فرماندهی و واپایش، رادارها و همه این اجزا پیکره ساختار یکپارچه یک دفاع دریایی را شکل می‌دهند و نیروهای دریایی معمولاً بسته‌های قدرت رزمی خود را کامل می‌کنند.

سرلشکر سلامی سرعت در نبرد دریایی را یک فاکتور تعیین کننده دانست و خاطرنشان کرد: در دریا، هر کسی سرعت بیشتری داشته باشد قدرت دستیابی به‌طرف مقابل برای او بیشتر می‌شود این اصل که شناورها در نیروی دریایی سپاه بر اساس حداکثر سرعت ممکن بر مبنای قابلیت‌های فنی موجود دنبال می‌شود یک واقعیت درست است دریا عرصه دقت است حجم آتش کارگر نیست دقت آتش مؤثر است باید بتوان با یک ضربه یک هدف را منهدم کرد.

فرمانده کل سپاه پاسداران، جدیدترین رویکرد در دریا را هوش مصنوعی بر شمرد و گفت: در دریا اصابت نقطه‌ها با قابلیت استفاده از هوش مصنوعی در تمام سطوح از شناورها گرفته تا موشک‌ها، پدافندها، زیر سطحی‌ها، مین‌ها یک هدف بسیار مهم است. هر چقدر هوشمندی قدرت انتخاب درست مسیر، قدرت انتخاب درست هدف حتی اصابت به نقطه معینی از یک هدف بزرگ برای ما مهم است. گاهی لازم است شناوری منهدم شود زده شود اما خدمه آن کشته نشوند اجتناب از تلفات انسانی در بعضی از نبردهای دریایی یک اصل است. این با هوشمندی حاصل می‌شود.

منبع: خبرگزاری تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.